سندرم متابولیک با نتایج بدتر برای بیماران مبتلا به COVID-19 مرتبط است

25 اوت 2020 - بر اساس مطالعه ی جدید محققان دانشگاه Tulane، بیمارانی که به دلیل COVID-19  در بیمارستان بستری بودند و به ترکیبی از فشار خون بالا، چاقی و دیابت مبتلا بودند، بیش از سه برابر بیشتر به دلیل این بیماری فوت کردند.

این مطالعه که در مجله Diabetes Care منتشر شده است، اولین مطالعه ای است که به بررسی تأثیر سندرم متابولیک بر نتایج بیماران COVID-19 ، پرداخته است. سندرم متابولیک به داشتن حداقل سه مورد از پنج بیماری: فشار خون بالا، قند خون بالا، چاقی، تری گلیسیرید بالا و کلسترول HDL  پایین، که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد، اطلاق می گردد.

نویسنده اصلی این تحقیق دکتر Joshua Denson ، استادیار دانشکده ی پزشکی دانشگاه تولان گفت: در کنار هم، چاقی، دیابت و پیش دیابت، فشار خون بالا و کلسترول غیر طبیعی همه پیش بینی کننده ی مرگ و میر بیشتر در این بیماران هستند. هر چه تعداد این تشخیص ها بیشتر باشد، نتایج بدتر خواهد بود. التهاب زمینه ای که در سندرم متابولیک دیده می شود، ممکن است منجر به موارد شدیدتر بیماری کووید-19 شود.

محققان نتایج 287 بیمار بستری شده به دلیل COVID-19 در مرکز پزشکی تولان و مرکز پزشکی دانشگاه نیواورلئان از 30 مارس تا 5 آوریل(در اوج بیماری همه گیر در نیواورلئان) را بررسی کردند. بیش از 85 درصد از بیماران این مطالعه را سیاه پوستان غیر اسپانیایی تشکیل می دادند. میانگین سنی افراد 61 سال و تقریبا 57 درصد آنها زن بودند.

شایع ترین بیماریها در این افراد فشار خون بالا (80 درصد) ، چاقی (65 درصد)، دیابت (54 درصد) و  HDL پایین(39 درصد) بود.

محققان دو گروه را مورد بررسی قرار دادند: افراد مبتلا به سندرم متابولیک و افرادی که به این سندرم مبتلا نبودند. آنها نتایج بیماران از جمله بستری در بخش مراقبتهای ویژه، نیاز به دستگاه ونتیلاتور، نشانگان بیماری حاد تنفسی(ARDS)  یا فوت در اثر بیماری را پیگیری كردند.

تقریبا 66 درصد از بیماران مورد مطالعه دارای سندرم متابولیک بودند. هنگامی که این موارد با بیماران فاقد این سندرم مقایسه شد، 56 درصد در مقابل 24 درصد نیاز به ICU داشتند، 48 درصد در مقابل 18 درصد نیاز به دستگاه ونتیلاتور داشتند، 37 درصد در مقابل 11 درصد بهARDS  مبتلا شدند و 26 درصد در مقابل 10 درصد فوت کردند.

از همه مهمتر، بعد از در نظر گرفتن سن، جنس، نژاد، محل بیمارستان و سایر شرایط، بیماران مبتلا به سندرم متابولیک، 3.4 برابر بیشتر از کسانی که این سندرم را نداشتند، بر اثر COVID-19 جان خود را از دست دادند. همچنین این بیماران تقریباً پنج برابر بیشتر از بیمارانی که به این سندرم مبتلا نبودند، در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری شدند، یا نیاز به یک دستگاه ونتیلاتور داشتند و یا به ARDS مبتلا شدند.

در این مطالعه، افزایش مرگ و میر در بیمارانی که تنها به یکی از 5 بیماری از سندرم متابولیک مبتلا بودند، گزارش نشد. با این حال، چاق بودن یا ابتلا به دیابت با افزایش احتمال بستری در ICU و نیاز به ونتیلاتور ارتباط داشت.

دکتر Denson گفت: سندرم متابولیک باید به عنوان یک پیش بینی کننده ی مرکب برای نتیجه ی کشنده COVID-19  در نظر گرفته شود، زیرا احتمال مرگ و میر با اثرات ترکیبی از اجزای آن- فشار خون بالا، قند خون بالا، چاقی، تری گلیسیرید بالا و کلسترول HDL  پایین- افزایش می یابد.

او به همه ی کسانی که معیارهای سندرم متابولیک را دارند، توصیه نمود که در انجام اقدامات لازم برای کاهش خطر قرار گرفتن در معرض کرونا ویروس هوشیار باشند.

وی گفت: فرقی نمی کند که جوان یا پیر باشید، باید این مسئله را جدی بگیرید و بسیار بیشتر از سایرین از خود مراقبت کنید. من می گویم با توجه به این نتایج باید در جلوگیری از قرار گرفتن در معرض کرونا ویروس و هم در صورت ابتلا به این عفونت اقدامات لازم را با جدیت انجام دهید. ما توصیه می کنیم که چنانچه به سندرم متابولیک مبتلا هستید، و علایمی از کووید-19، را در خود مشاهده می کنید، بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

Diabetes Care, August 2020; DOI: 10.2337/dc20-1714

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/08/200825110754.htm